BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, July 25, 2013

Sakit Itu Penghapus Dosa

Assalamualaikum......
Alhamdulillah masih diberi keizinan oleh Allah
untuk bernafas dan menghirup udara segar ini
terima kasih ya Allah
pagi ini saya dikejutkan dengan berita kematian 
ayah kepada rakan sekelas saya
orang terengganu jgk tuuu
semoga dye tabah menghadapi ujian dari Allah
lemah bile dgr berita ni
mcm mne laa perasaan dye skrg agak2 nye ye
tp ayah dye meninggal hari Jumaat dalam bulan Ramadhan...
hari nuzul quran plak tuuu
moge rohnya diberkati dan dirahmati Allah hendaknya

dgr berita ni teringt plak dkt mama dan abah ku yang disayangi
mama tgh demam....dh byk hari dh
ya Allah berikanlah kesembuhan kepada mama
jdkanlah sakitnya ini sebagai penghapus dosa mama
Allah .... sedih rse bile dgr mak sendiri sakit
walaupun cume demam...
tp rse sedih sgt....
teringt plak mase saya demam mse kecik2 dulu
mama bgn malam2....
letak air asam jawa dekat kepala saya
Allah sedihnye hati niii
mungkin sedih sbb rse nk blik rumah sngt kot ni....
bertapa byknye jasa ibu bapa kepada kita
saya sayang mama dan abah kerana Allah

ya ALLAH peliharalah kedua-dua ibu bapaku...
jagakan mereka untukku ya Allah 
:(

Wednesday, March 20, 2013

Kesibukan Dunia Sangat Melalaikan

Kini,
bila aku perhatikan
dunia sekelilingku
manusia berasak-asak mengejar 
kejayaan dunia yang hanya sementara
tinggal mengambil berat
dengan urusan akhirat
dan tidak menjaga hubungan yang baik dengan Allah
apalah gunanya hanya berhubungan baik hanya dengan manusia
sedangkan Allah lah segala-galanya
kesibukan hal dunia di sekelilingku
telah menjentik hatiku untuk mengukir penaku 
dalam blog yang sudah lama menyepi ini

Fikiranku begitu berserabut
bila dihimpit dengan hal-hal dunia
yang tidak henti-henti mengejar ku
ragam manusia di sekelilingku
yang bermacam-macam ragamnya 
membuatkan aku untuk lebih kuat
agar aku tidak akan pernah goyah
dengan hidup hanya mementingkan dunia
bantu aku ya Allah agar aku tidak akan lalai
agar aku tidak memandang remeh dengan 
amanah-amanah yang Engkau berikan kepadaku ini

Namun aku akan tetap 
bersangka baik pada Pencipta ku
mungkin dunia sekelilingku ni
Allah berikan kepadaku supaya aku
sentiasa teguh di jalan yang benar
walaupun sering digoda oleh bermacam-macam
perkara yang berlaku di sekelilingku
bantu aku ya Allah
sesungguhnya aku sangat lemah
kurasa diriku sangat mudah untuk goyah
kekadang diri ini juga mudah terpengaruh 
dengan urusan dunia yang 
sangat melalaikan ini

Friday, September 14, 2012

Lapang Sebelum Sempit

Bismillah.....
dgn lafaz bismillah sy mulakan coretan yg mmg dh lme sy tinggal
sekadar nk berkongsi...
sejak 2, 3 menjak ni...
byk betol aktivti yg perlu dijalani 
perkhemahan itu.... perkhemahan ini...
mcm2 lg...
Allah... dgn kerja yg bertimbun-timbun
kadang2 buat sy rse stress skjp
kadang2 ade juga terkeluar kata2 keluhan dr mulut ini
ya Allah... maafkn diriku...
sbb slalu mengeluh..
mcm x meredhai plak apa yg Allah 
dh tentukan untuk diri ini

bila diri slalu dikelilingi hal2 dunia ni
kadang2 rse terfikir plak bila ngh duduk sorang2
byk sangt hal dunia sampai 
hal akhirat byk yg xsmpt nk buat
ya Allah ... aku khilaf...
rse sngt lalai
terlalu mudah lalai dgn hal dunia
yg sbenarnye xseberapa
kalau nk dibandingkan dgn org2 ulama2 dulu
pernah hatiku berkata-kata
"aku ni... bru Allah uji sikit tp dh lalai... slalu terlupa pada-Nya"

ya Allah teguhkan hatiku
untuk slalu mengingati-Mu
maafkn aku ya Allah....
permudahkan segala urusan ku

"hargailah masa lapang sebelum datangnya masa sempit"

tenangkan hatiku untuk menyiapkan segala urusan dunia ini ya Allah

amin........

Saturday, May 19, 2012

UJIAN DUNIA vs UJIAN AKHIRAT

Assalamualaikum......
mne yg rsenye lg penting...
DUNIA ke AKHIRAT!!!!
mungkin setiap org ade pandangan dan pendapat masing2...
ade yg terlalu mementingkan ujian dunia...
takot kalau xlulus masa depan akan kelam...
jd mungkin dye akan berusaha sehabis mungkin...
nk segalanya perfect!!!!
sampai lupakan ujian akhirat....
sedangkan itulah ujian yang paling penting...
dan patut digeruni oleh smue orang
tp sekuat mne pun kite usaha...
kalau xdapat redha dan izin Allah 
kte xkn berjaya...
oleh itu kite harus dapatkn redha Allah...
kerana hanya dengan redha dari-Nya 
akan memerikan kita kejayaan
sama ada di dunia mahupun di akhirat....


"YA ALLAH AKU MENGHARAPKAN YANG TERBAIK DARI-MU"
agar segala usaha ku...
mendapat redha-Mu
berkatilah segala usahaku...
ku mohon kejayaan dalam hidupku di dunia 
dan yg paling penting adalah kejayaan ku di akhirat sana


teringat sy dengan satu kisah
kisah ni tentang seorang budak lelaki 
pada malam sebelum peperiksaannya
dye xsempat untuk ulangkaji
sbb dye ade tanggungjawab yg lebih besar
iaitu menjaga ibunya yang sedang sakit
pada keesokan hari dye pergi ke sekolah untuk menjalani ujian
seperti yang sepatutnya....
walaupun tanpa ulangkaji 
tp dengan kuasa Allah...
dye dpt jawab soalan2 dengan baik
Allah bg nikmat kt dye 
mengikut cerita tu... bdk lelaki tu kata
yg semasa exam dye mcm nampak satu buku di hadapan
dan smue buku tu memberikan jawapan terhadap soalan2 tu
Subahanallah.....
betapa tingginya kebesaran ALLAH....
smue xmustahil untuk berlaku asalkan dengan izin ALLAH


sempenan ujian akhir sem ni....
ya ALLAH permudahkan lah aku
berikanlah aku pentunjuk dari-Mu
tenangkan hatiku... lapangkan fikiranku.....

SELAMAT BERJUANG!!

ikhlaskan diri dalam segala tindakan 
bg mencari redha ILAHI....
dan mendapatkan nikmat HALAWATU IMAN....

Monday, February 27, 2012

Berani Menegur ....

Assalamualaikum.....
kali ni rse mcm nk ckp pasal topik2 tegur2 laa plak
sebelum tu saya nk tanye dulu
kalau kte nmpak depan mata kawan kte
ade laaa buat salah2 skit atau banyak laaa
pernah x kite tegur kawan kite?
atau kte diam je?
atau kte pn join skali buat bende tuuu?
atau kte buat xtau je....
lantak dye laaa kubur masing2 kn.....!!!


jgn laaa kte mcm tu plak
sebenarnye kte perlu berani dalam menegur kawan2 kte
kte tegur dye bukan sbb kte ingt kte je yg betul
tp kte tegur la mereka kerana kte sayang mereka
yg perempuan ade care kte nk tegur
kalau yg lelaki lain plak caranye nk tegur
cume yg perlu kte ade ialah keberanian
ade org takot nk tegur kawan2
dgn alasan takot laaa
kawan2 kte aku ni kolot laaaa
bende mcm nii pn nk tegur2 
rileks laaaa....cooollll bebbb!!!!!

ermmmmm.....
cool.....coooolll jugak....
tp takot plakkk cooollll kt dunia je
kt akhirat jd HOOOOOOTTTTT giler!!!!!
fuhhh!!!!
nauzubillah laaaa.....
tp bende ni laaa yg banyak berlaku sekarang
org kte kalau nk jd baik xleh jd baik sorang2
jd jooommmm laaa kte sme2 tegur-menegur
kte slalu tegur kawan2
xbermakna semua bende yg kte buat btoll jeee
PERFECT!!!!!!
oh tidak kte sendiri pn ade kesalahan jgk
sbb tuu kte pn sangat perlukan teguran dr org lain plak
sbb tu org kte tegur tande nye kte sayang kwan2 kte
tegur mereka kerana Allah
sayang mereka kerana ALLAH


kadang2 seseorang tuuuu
xsedar ape yg dye buat sebenarnye salah....
mungkin dye xtau
jd kte yg tahu nii laa kene tolong bgtau
jgn laaa bile kte tengok kwn2 kte buat salah
mulaaa bg tanggapan2 sendiri dalam hati
owww !!!!!
bdk tuuu nmpak je lembut... tp mulut mcm longkang......
yg tuu plakkk harap muke je cantik tp hati busuk......
yg sne plak..... kalau sehari xmengumpat org lain xblh
isy3x.... ape nk jd laa niii


hah!!!!!
jgn la kte jd mcm ni plak 
kte plak duk mengutuk dalam hati
kononnye nk menilai kawan2 laa katakan
tp ermmm jd dosa plak
buat gelap hati jeee
baik kte tegur je betul2
biar dye sedar skit
at least ble kte dh tegur
maknenye kte dh usaha n dh sedarkan dye
atas kehendak dye laaa
nk terima atau x teguran yg kte bg tuuu
yg penting kte dh jalankan tanggungjawab 
kte sebagai saudara sesama Islam
dan yg paling penting jgk kte perlu laaa
selalu mendoakan kawan2 kte agar 
mereka sentiasa diberikan petunjuk dan hidayah

ok laaa sampai disini sahaja post kali niii
jom sambung beresemen!!!!
Assalamualaikum =)

Friday, January 20, 2012

LETIH BUAT KITE BAHAGIA

Assalamualaikum smue ......


haiiii letihnyeeee......
buat ituuu buat iniiii
pergi situuu pergi siniiii
"ermmmm malasnyeee nk g"
hah!!!!!!!!
ingat jangan suke mengeluh
nanti smue bende yg kite buat 
sia-sia jeeeee
xada keilkhlasan.....
mmg susah nk jge hati kn
kadang2 tanpa kite sedar
kite slalu mengeluh
klau buat apa2 keje yg meletihkan
nak2 plak bile tgk org lain 
bersenang lenang....
kite plakkk berpeluh-peluh buat keje
apa lagiiii......
ada laaaa bisikan2 yg buat kite slalu mengeluh....
jom mulai hari ni
kite STOP dr suke mengeluh
ini untuk peringatan sy dan kawan2 jgk errr


hah!!!!!! dgr tuuu
"KEKUATAN TAK DTG DR KEMAMPUAN FIZIKAL, 
TAPI IA DTG DR SEMANGAT YG TAK PERNAH MENGALAH"
soooo...........
katakan TIDAK kepada mengeluh....


mungkin laaa kdg2 kite xcukup tido
sbb byk sngt keje kene buat
tp ayuhhh!!!!
kite sucikan hati.....
dgn sentiasa berfikiran yg positif
jgn dgr lg bisikan2 syaitan tuuuu
ikhlaskan diri dalam setiap perkara yg kite buat
keikhlasan seseorang hanya Allah yg dpt menilainya....
mane laaa thu kn 
kite tido sbb letih pn dpt pahala
hehehehhehe
ok laaaa
sampai di sini sahaja

bak kata org 
"Pengalaman banyak mengajar kita erti kehidupan"
jd makin banyak pengalaman kite
makin bermakna laaa hidup kite
di dunia yg hanya sementara ini....
ok byeeee
assalamualaikum....



Monday, December 12, 2011

MARAH


Bile sebut je pasal marah ni….mesti smue org terfikir kn….
Dan mesti smue org pernah rase mcm mane perasaan marah nii
Mungkin seseorang itu akan rase marah bile kesabaran dia diuji oleh perkara-perkara yang berlaku di sekelilingnye…. Atau mungkin jugak sebab die sendiri yg xdapat ajar diri die supaya bersabar….

Biasenye klau org mcm nii….bende yg kecik pn die besar-besarkan… subahanallah supaya kite smue dijauhkan dari sikap marah nii….
Sikap marah nii boleh buat seseorang tu jd panas baran… dalam akhbar pn kite blh bce mcm2 crite yg berlaku sebab marah….
Bapak sanggup bunuh bayi die sebab xsabar dgr tangisan si anak kecil yg xtahu ape2 tuuu….

Ada suami yg selalu pukul isteri untuk lepaskan kemarahan die….
Nauzubillah…… sy pasti ramai yg dh tahu bile kite dalam keadaan marah…. Syaitanlah yg akan mendampingi kite pada masa tuu…. Mcm2 bisikan yg halus yg diberikan sampai kite sampai kite rase puas dgn melepaskan kemarahan tu dalam pelbagai cara…..

Ingatlah wahai manusia, syaitan xpernah sedetik pun berhenti dari berusaha untuk merosakkan kite supaya kite melakukan pelbagai kemungkaran yang boleh mendatangkan kemurkaan Allah….

Sebab tu laaa…. Islam selalu mengajar kite supaya sentiasa bersabar dalam segala hal…. Anggaplah setiap masalah yg kite dapat sebagai ujian dan dugaan yang Allah berikan untuk kite hamba2-Nya..

Kite juga selalu diingatkan dan diberikan pelbagai cara untuk meredakan rasa marah… sebaik-baiknya kita harus mengambil wuduk… kerana dengan air wuduk kite dapat memadamkan api kemarahan yg ditiupkan oleh syaitan laknatullah…

Apabila kite sedang duduk ketika marah, maka segeralah kite bangun dan mengubah kedudukan kite…. Dan yg paling penting adalah kite mesti tanamkan keimanan yg tinggi dalam diri kite agar kte dapat melawan rasa marah yg hanya akan membinasakan diri kita ini.

Janganlah kite melepaskan rasa marah dengan melakukan perbuatan2 yg tidak baik kerana itu hanya akan membinasakan diri kita sendiri…
Sesal dahulu pendapatan, tetapi menyesal di kemudian hari sudah tidak berguna…. Oleh itu, banyak2 lah berfikir sebelum kita melakukan sesuatu.

“Jangan biarkan kemarahan menyelebungi diri anda”
KATAKAN TIDAK PADA MARAH !!!!!! …. Orang yg selalu marah adalah teman baik syaitan…..

sekian sahaja perkongsian ringkas dan tak seberapa dr saya….

Saturday, October 29, 2011

Lama Menyepi

Assalamualaikum w.b.t
sudah sekian lama menyepi
hee....
insyaALLAH nanti start blik err....
sme2 kte berkongsi 

Tuesday, August 2, 2011

~selamat datang kekasihku ya Ramadhan~


bismillah..............
jom kite mulakan apa2 shaja
dgn lafaz bismillah....
pertama sekali
ingin sy panjatkan lafaz syukur yg xterhingga
kepada yang maha Esa
kerana masih memberi peluang kepada saya
untuk meminjam lagi nikmat yang diberikan oleh-Nya
iaitu tubuh badan kita.....
alhamdulillah kerana saya
masih bernyawa sehingga hari ini
insyaALLAH.....

sy juga bersyukur kerana masih dapat merasa
nikmat untuk beramal ibadat di bulan
yang penuh keberkatan ini
iaitu bulan Ramadhan

ahlan wasahlan ya ramadhan

jd di kesempatn ini sy nk ucapkan
selamat menunaikan ibadah puasa
kepada smue sahabat2 yg sudi
baca post sy kali ni


walaupun jauh dgn keluarga
tp kte ttp dapat puase kn....
berbuke dgn kwn2......
walaupun kadang2 bgn sahur tp xtau nk mkn ape
tp itulah pengalaman yg akan slalu kte ingt nanti
satu saat nanti mesti kte akan
merindui detik2 berbuka dgn kwn2 kn
oleh itu, kte kene selalu bersyukur
hargai apa yg ada depan mata kite

mcm biase klau masuk je bln ramadan
mesti kte ingt pasal solat terawih kn
xlengkap rasanya kalau
ramadan kte tanpa terawih....
jd jom sme2 kte solat terawih....
klau blh biar penuh setiap mlm
jgn tinggal pn
bkn senang nk jmpe ngn solat terawih ni kn
setahun sekali jee..........

klu kte pergi masjid2 mesti penuh kn
org ramai2 dtg nk solat terawih....
ermmm alhamdulillah.....
semangat bln ramadan la tuuu....
tp ble hbs je bln ramadan
ehhhhhh....masjid td dh kosong....
xramai mcm mse bln puase......
mne pergi semua org.....
alngkah bagusnya...
kalau smue org bwk semangt ramadan tuu
sampai ke bln lain....
mcm gmbr kt bwh nii
mesti masjid akan penuh sepanjang tahun kn
insyaALLAH......
sme2 laa kte mengubah diri ye....


sedangkan org yg kurang upaya pn blh solat
apetah lg kte yg sempurna dari segi fizikal ni....
subahanallah.......tgk laa gmbr adik kt bwh nii
walaupun dye xde kaki.......
tp dye ttp sembahyng kn....
insyaALLAH....klu kte slalu ingt Allah
Allah akan selalu ingt kte....


ape lg er...yg istimewa ngn bln ramadan nii
haaaa..........mane syaitan err....xde nampak pn batang hidung dyeorng...
heeee....dlm bln ramadan niii syaitan dh kene ikat....
syaitan pn dpt cuti tau sebulan dlm setahun....
arap2 xde syaitan xde laa manusia
yg masih buat jahat er.....
insyaALLAH....

emmmm jgn lupe dgn malam lailatul qadar....
malam seribu bln......
jom kte memburu malam ni......

ok laa itu saje post sy untk kali ni
skali lg....
selamat berpuase buat sahabat2.....

assalamualaikum...



Sunday, July 10, 2011

~Andai Ku Tahu~

Andai ku tahu….Kapan tiba ajalku…

Ku akan memohon tuhan tolong panjangkan umurku…

Andai ku tahu…Kapan tiba masaku…Ku akan memohon tuhan jangan kau ambil nyawaku…Aku takut akan semua dosa dosaku…

Aku takut dosa yg terus membayangiku…

Andai ku tahu…Malaikatmu kan menjemputku…Izinkan aku mengucap kata taubat padamu…Aku takut akan semua dosa dosaku…

Aku takut dosa yg terus membayangiku…

Ampuni aku dari segala dosa dosaku…Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…Aku manusia yang takut neraka…

Namun aku juga tak pantas disurga…

Andai ku tahu….Kapan tiba ajalku…Izinkan aku mengucap kata taubat padamu…Aku takut akan semua dosa dosaku…Aku takut dosa yg terus membayangiku…Ampuni aku dari segala dosa dosaku…

Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…

yg kt atas ni lirik lagu andai ku tahu

bes gak lagu niiii

cube kte hayati btul2 lirik dye

sgt menusuk kalbu kan

ermmmm andainya ku tahu

bila la tiba ajal kite errr

tp itu sesuatu yg sngt mustahil

sbbnye......kte xdiberi tahu

ble ajal kte supaya kite sentiasa bersedia

sentiasa mengawal diri daripada perbuatan yg mungkar

insyaALLAH klau kte slalu mengingati mati

kte akan dpt kebahagiaan di sana nanti

ok laa xde idea sngt nk menulis

jmpe lg di lain hari yee

byee

assalamualaikum