BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, December 12, 2011

MARAH


Bile sebut je pasal marah ni….mesti smue org terfikir kn….
Dan mesti smue org pernah rase mcm mane perasaan marah nii
Mungkin seseorang itu akan rase marah bile kesabaran dia diuji oleh perkara-perkara yang berlaku di sekelilingnye…. Atau mungkin jugak sebab die sendiri yg xdapat ajar diri die supaya bersabar….

Biasenye klau org mcm nii….bende yg kecik pn die besar-besarkan… subahanallah supaya kite smue dijauhkan dari sikap marah nii….
Sikap marah nii boleh buat seseorang tu jd panas baran… dalam akhbar pn kite blh bce mcm2 crite yg berlaku sebab marah….
Bapak sanggup bunuh bayi die sebab xsabar dgr tangisan si anak kecil yg xtahu ape2 tuuu….

Ada suami yg selalu pukul isteri untuk lepaskan kemarahan die….
Nauzubillah…… sy pasti ramai yg dh tahu bile kite dalam keadaan marah…. Syaitanlah yg akan mendampingi kite pada masa tuu…. Mcm2 bisikan yg halus yg diberikan sampai kite sampai kite rase puas dgn melepaskan kemarahan tu dalam pelbagai cara…..

Ingatlah wahai manusia, syaitan xpernah sedetik pun berhenti dari berusaha untuk merosakkan kite supaya kite melakukan pelbagai kemungkaran yang boleh mendatangkan kemurkaan Allah….

Sebab tu laaa…. Islam selalu mengajar kite supaya sentiasa bersabar dalam segala hal…. Anggaplah setiap masalah yg kite dapat sebagai ujian dan dugaan yang Allah berikan untuk kite hamba2-Nya..

Kite juga selalu diingatkan dan diberikan pelbagai cara untuk meredakan rasa marah… sebaik-baiknya kita harus mengambil wuduk… kerana dengan air wuduk kite dapat memadamkan api kemarahan yg ditiupkan oleh syaitan laknatullah…

Apabila kite sedang duduk ketika marah, maka segeralah kite bangun dan mengubah kedudukan kite…. Dan yg paling penting adalah kite mesti tanamkan keimanan yg tinggi dalam diri kite agar kte dapat melawan rasa marah yg hanya akan membinasakan diri kita ini.

Janganlah kite melepaskan rasa marah dengan melakukan perbuatan2 yg tidak baik kerana itu hanya akan membinasakan diri kita sendiri…
Sesal dahulu pendapatan, tetapi menyesal di kemudian hari sudah tidak berguna…. Oleh itu, banyak2 lah berfikir sebelum kita melakukan sesuatu.

“Jangan biarkan kemarahan menyelebungi diri anda”
KATAKAN TIDAK PADA MARAH !!!!!! …. Orang yg selalu marah adalah teman baik syaitan…..

sekian sahaja perkongsian ringkas dan tak seberapa dr saya….

Saturday, October 29, 2011

Lama Menyepi

Assalamualaikum w.b.t
sudah sekian lama menyepi
hee....
insyaALLAH nanti start blik err....
sme2 kte berkongsi 

Tuesday, August 2, 2011

~selamat datang kekasihku ya Ramadhan~


bismillah..............
jom kite mulakan apa2 shaja
dgn lafaz bismillah....
pertama sekali
ingin sy panjatkan lafaz syukur yg xterhingga
kepada yang maha Esa
kerana masih memberi peluang kepada saya
untuk meminjam lagi nikmat yang diberikan oleh-Nya
iaitu tubuh badan kita.....
alhamdulillah kerana saya
masih bernyawa sehingga hari ini
insyaALLAH.....

sy juga bersyukur kerana masih dapat merasa
nikmat untuk beramal ibadat di bulan
yang penuh keberkatan ini
iaitu bulan Ramadhan

ahlan wasahlan ya ramadhan

jd di kesempatn ini sy nk ucapkan
selamat menunaikan ibadah puasa
kepada smue sahabat2 yg sudi
baca post sy kali ni


walaupun jauh dgn keluarga
tp kte ttp dapat puase kn....
berbuke dgn kwn2......
walaupun kadang2 bgn sahur tp xtau nk mkn ape
tp itulah pengalaman yg akan slalu kte ingt nanti
satu saat nanti mesti kte akan
merindui detik2 berbuka dgn kwn2 kn
oleh itu, kte kene selalu bersyukur
hargai apa yg ada depan mata kite

mcm biase klau masuk je bln ramadan
mesti kte ingt pasal solat terawih kn
xlengkap rasanya kalau
ramadan kte tanpa terawih....
jd jom sme2 kte solat terawih....
klau blh biar penuh setiap mlm
jgn tinggal pn
bkn senang nk jmpe ngn solat terawih ni kn
setahun sekali jee..........

klu kte pergi masjid2 mesti penuh kn
org ramai2 dtg nk solat terawih....
ermmm alhamdulillah.....
semangat bln ramadan la tuuu....
tp ble hbs je bln ramadan
ehhhhhh....masjid td dh kosong....
xramai mcm mse bln puase......
mne pergi semua org.....
alngkah bagusnya...
kalau smue org bwk semangt ramadan tuu
sampai ke bln lain....
mcm gmbr kt bwh nii
mesti masjid akan penuh sepanjang tahun kn
insyaALLAH......
sme2 laa kte mengubah diri ye....


sedangkan org yg kurang upaya pn blh solat
apetah lg kte yg sempurna dari segi fizikal ni....
subahanallah.......tgk laa gmbr adik kt bwh nii
walaupun dye xde kaki.......
tp dye ttp sembahyng kn....
insyaALLAH....klu kte slalu ingt Allah
Allah akan selalu ingt kte....


ape lg er...yg istimewa ngn bln ramadan nii
haaaa..........mane syaitan err....xde nampak pn batang hidung dyeorng...
heeee....dlm bln ramadan niii syaitan dh kene ikat....
syaitan pn dpt cuti tau sebulan dlm setahun....
arap2 xde syaitan xde laa manusia
yg masih buat jahat er.....
insyaALLAH....

emmmm jgn lupe dgn malam lailatul qadar....
malam seribu bln......
jom kte memburu malam ni......

ok laa itu saje post sy untk kali ni
skali lg....
selamat berpuase buat sahabat2.....

assalamualaikum...



Sunday, July 10, 2011

~Andai Ku Tahu~

Andai ku tahu….Kapan tiba ajalku…

Ku akan memohon tuhan tolong panjangkan umurku…

Andai ku tahu…Kapan tiba masaku…Ku akan memohon tuhan jangan kau ambil nyawaku…Aku takut akan semua dosa dosaku…

Aku takut dosa yg terus membayangiku…

Andai ku tahu…Malaikatmu kan menjemputku…Izinkan aku mengucap kata taubat padamu…Aku takut akan semua dosa dosaku…

Aku takut dosa yg terus membayangiku…

Ampuni aku dari segala dosa dosaku…Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…Aku manusia yang takut neraka…

Namun aku juga tak pantas disurga…

Andai ku tahu….Kapan tiba ajalku…Izinkan aku mengucap kata taubat padamu…Aku takut akan semua dosa dosaku…Aku takut dosa yg terus membayangiku…Ampuni aku dari segala dosa dosaku…

Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…

yg kt atas ni lirik lagu andai ku tahu

bes gak lagu niiii

cube kte hayati btul2 lirik dye

sgt menusuk kalbu kan

ermmmm andainya ku tahu

bila la tiba ajal kite errr

tp itu sesuatu yg sngt mustahil

sbbnye......kte xdiberi tahu

ble ajal kte supaya kite sentiasa bersedia

sentiasa mengawal diri daripada perbuatan yg mungkar

insyaALLAH klau kte slalu mengingati mati

kte akan dpt kebahagiaan di sana nanti

ok laa xde idea sngt nk menulis

jmpe lg di lain hari yee

byee

assalamualaikum


Saturday, June 25, 2011

~Bila kita akan mati??~

Assalamualaikum w.b.t...
alhamdulillah...dpt lg sy mengupdate blog ni


dlm post kali ni sy nk tulis pasal
M.A.T.I
bila sebut je pasal mati
mesti kte jd insaf....ingt kt ALLAH kn
nk buat jahat pn xjd kalau ingt mati
sbb tu laaa
kte slalu dgr kata-kata iaitu
orang yg paling bijak kt dunia ni ialah org yg selalu ingt mati
jom sme2 kte jd org yg bijak
sebenarnye hidup kt dunia ni hanya sementara
sekejap je.......
dunia hanya persinggahan jeee


kalau satu malam kte tidur
pg esk blum tentu kte blh bangun blik
belum tentu kte masih blh bernafas
tgk dunia sekeliling
mcm mane bile kte bukak mata
kite dh ada kt alam lain
bkn lg kt dunia
jd sbb tu laaa
sebelum kte tdo
kte kene maaf kn semua org
bce surah2 pilihan
yg perlu kte bce sebelum tdo
dan yg paling penting skali kte mesti mengucap kalimah syahadah...

sbenarnye pg ni sy diekjutkan dgn satu berita
guru sekolah rendah yg telah kembali ke rahmatullah....
innalillah......
AL-FATIHAH......
sy agak terkejut laa
sbb xde dgr ape2 plak yg die sakit kee
ape keeeee
itu laaa orang kata
kalau dh mmg sampai ajal
xsakit pn blh mati
tgh duk rehat2 pn blh mati
tgh bace buku pn blh mati
jodoh, ajal semua di tangan Tuhan

kte pn xtau bila kita akan mati kn
sbb tu laa kte kene slalu bersedia
untuk menghadapi saat tu

bila sy tanya mama
knape cg meninggal??
sakit kee??
mama kata masa tgh kait2 buah
tbe2 dye jatuh xsedarkn diri
ble antar kt hospital
cg disahkan meninggal dunia

subahanallah....
tgh kait buah pn blh mati
mati blh berlaku di mana-mana je
tak kira masa
tp bila mama kata cg meninggal hari jumaat
sy rse kagum....
sbb biase nye org kata
mati hari jumaat ni bagus

mungkin cg salah seorang yg selalu beribadat
smoge cg ditempatkan dlm kalangan
orang2 yg beriman
smoge cg bahagia di sana
insyaALLAH.....

ok laa itu saje post sy kali ni
klu ada masa kte jmpe lg

byee.....
assalamualaikum......

Friday, June 24, 2011

~Katakan TIDAK pada Pergaulan BEBAS!!!! ~

Assalamualaikum w.b.t....
dlm post kali ni sy nk tulis pasal pergaulan bebas antara
LELAKI dgn PEREMPUAN


kalau kte tgk dunia skrg dh makin berubah
mcm2 bende dh jd
anak luar nikah kene buang sane sini
mcm sampah plak...
slalu ade org jmpe
ade yg buang kt tong sampah
mmg dye buat mcm sampah....
Astaghfirullah.....
apa nk jd laaaa......
smoge mereka mendapat hidayah dan petunjuk
dr ALLAH dan dpt bertaubat seblum terlambt

ye laa kn.....mne la kte tau
dunia ni dh nk kiamat
cpt2 laa bertaubat...
sme2 kte betulkn diri yee
tp semua ni berlaku sbb
"PERGAULAN yg terlalu BEBAS"
ermmm mungkin.....mulaa dgn kwn2 biase dulu
lps tuu bile laki ngn pempuan mula kwn rapat
ade laa org ke-3 yg slalu hasut2....
SYAITAN laaa tuuuu
maka berputik laaa satu perasaan yg indah
iaitu CINTA kpd yg tdk halal.....

bila cinta sudah bersemi.....
aku milikmu dan engkau milikku.....
ermmmmmmmmmmm.....


bile dlm hati xde iman
mcm2 blh jd ble laki ngn pempuan duk sme2....
INGAT!!!! syaitan xpenh berhenti menghasut kte...
ble pergaulan terlalu bebas....
mcm2 maksiat laa yg berlaku....

jd kt sni sy nk tegaskan kt kwn2 smue....
sme2 laa kte menjaga diri kita
jaga iman kita
iman kita blh turun blh naik
kalau kte xpandai jge
rosak laaa iman kite

jd yg paling penting skali kte kene jaga mestilah hati
HATI laaaa raja dlm diri kte
bersih hati....baiklah akhlak kita
insyaALLAH......
sme2 kte pelihara kesucian hati kita dr sebarang maksiat
smoga kte selalu dilindungi ALLAH...

mmg xsalah kte mencari jodoh....
tp jgn sampai niat yg baik jd xbaik....
niat dh btul cri jodoh sbb nk kawin ...
nk bina masjid kn
tp ble kapel.....
xdpt jga batas2 nyee
kn yg baik td dh jd DOSA....


jd nasihat sy
percaya lah pd JODOH dr ALLAH
kalau mmg ade jodoh xkn ke mana...
jaga lah batas2 antara lelaki ngn perempuan
cintailah dye ble dye halal untk kte
insyaALLAH....
hubungan yg halal akan sentiasa dirahmati

ok tu sje post sy kali nii....
jmpe lg...
byeee
assalamualaikum.....

Thursday, June 23, 2011

~Akhirnya Apa Ditunggu Dah Dapat~

Assalamualaikum.....semua......


first skali sy nk ucap congrats kt smue kwn2 ku...
yg ambik exam bru2 nieee
smlm dgn ari nii dh blh tgk pointer
smue dpt result excellent....
ALHAMDULILLAH....
syukurrrrrrr........
ade gak yg dpt 4 flat....
fuh!!! hbtlah korang smue niieee
yg len pn ape kurangnye tinggi2 gak


alhamdulillah laa.....
result pn nmpknye makin meningkat
arap2 dpt laa maintain errr
insyaALLAH
di mana ada kemahuan di situla ada jlnnye....


bak kte org usaha tu kn kunci kpd kejayaan
klu xusaha mne leh berjaya
lain laa kte ni ade kelebihn yg luarbiasa
xstudy tp result gempak
bes gak tuuuu.....


tp pastikn result kte tuu suci murni yee
maksud sy mse exam tuu
jgn2 meniru2 org sebelh plak
xbek tauuuu.....
dosaaaa....
xberkt 6t kte jwp exam
6t klu result excellent tp meniru buat ape
kn xbesss
ok laaa
itu sje untk post sy kali niii
cograts skali kt smue yg berjya
ingt mcm mne kte usaha
mcm tu laa result kte
jgn laa bce buku pn xhbs tp nk result gempk
xyah berngan laa
heeeeeeeee


p/s: smoge lps ni sy ngn kwn2 len makin smngt nk study nii
arap2 result pn makin naik....
ok bye .....
~senyum sokmo deh~

Friday, June 3, 2011

~Home Sweet Home~

Assalamualaikum......
jmpe lg..........


duk rumah....
say......
~home sweet home~

duk asrama...
say......
~hostel sweet hostel~


kt mne2 pn kte...
mesti slalu heppy
ermm mcm satu peribahasa nii
"masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum"

bak kte org
campak laaa kt mne pn...
kte mesti pandai2 nak idup

mesti pandai2 cri mkn
mkn je ape yg ade
jgn membazir plak
ade makanan pn kte kene syukur dh
tuhh.....kt negara2 len ramai yg kebuluran


tp mkn jgn gelojoh
kunyah slow2......
mcm Nabi kunyah 40 kali tau
sebelum telan makanan tuuu


kesihatan pn mesti jge
slalu senaman pn bgs gak
1.........2.........3.......


jge mkn......
senaman....
bru xgemuk......


p/s: heee........slamat bercuti smue...
6t hbs cuti jgn buat2 xingt plak kembali ke tmpt asal
ok laa bye
abaikan laa klu post kt atas nii
xde ape2 faedah.....
ok bye assalamualaikum...
=)

senyum sokmo deh
senyum seindah suria

Friday, May 20, 2011

D.U.G.A.A.N


Assalamualaikum...dh lme sy xupdate blog niee
bussyyy koooottt
heeeee...........
KOOOTTT laaaa....atau malassss
dlm post kali ni sy nk ckp pasal
dugaan dan ujian dr ALLAH untuk hamba2 -Nya
kite semua mesti ade masalah masing2 kn
tipu laaa klu xde masalah langsung...
tu laaa ujian Allah untuk kiterr
ade orang kate Allah uji kiter sebab DIA sayang kiter
kite kene pegang kata-kata nii....
nak tau sebab ape????
cuba kite bayang kalau hidup kiter xde masalah langsung
LANGSUNG!!!!!!
nk tu!!! dapat !!!!
nak ni !!! pun dapat!!!!
semua dapat laaaa.........
ape akan jd pada kita kalau smue dpt...
mesti kite cepat lupa Allah kn
ataupun mesti kiter jd bongkak....tinggi diri...
ye laaaa kiter dpt je ape yg kiter nk
jd sbb tu laaa...ALLAH turunkan ujian kt kiter
ujian tuu dlm mcm2 bentuk tau......
ada yg sakit....ada yg miskin....ada yg kehilangan org2 tersayang...
mcm2 laaaa.....
tp kiter slalu dgr kn
ALLAH xkn uji hamba-Nya melebihi batas2 kemampuan kiter...
jd yakinlah...bahawa setiap ujian yg ALLAH turunkan untuk kiter mampu kiter hadapi dgn redha....insyaALLAH...
wahai sahabat2 dan diriku juga...
same2 laa kite manfaatkan masa yg kite ada dalam 5 keadaan
sebelum datngnye 5 lagi....
iaitu

HIDUP sebelum MATI....
SIHAT sebelum SAKIT....
LAPANG sebelum SEMPIT....
MUDA sebelum TUA....
KAYA sebelum MISKIN.....


jd kiter perlu sentiasa kuat!!!!
selalu laa ingt pada ALLAH...
ingatlah ALLAH sayang kiter semua....

kite jugak kene selalu ingt ayat nii
"Ingatlah ALLAH ketika senang, insyaAllah akan ingat kite bila kite susah"

ok ...sampai sini je post sy kali nii
insyaALLAH kalau masih diberi peluang dan berkesempatan...
sy post lg ok slamat maju jaya semua...
semaikan iman dalam hati kiter semua....

Sunday, March 13, 2011

~Cepat Betul Masa Berlalu~


~M.A.S.A~
bile sebut pasal masa
mesti ade org cakap
haiiiiiii cepatnye mase berlalu
pejam celik, pejam celik...
ehhh dh besar dh budak ni
ehh dh hbs dh cuti
ehh dh hbs dh mase
tp pernah tak kiter fikir
brape panjang lagi masa
yang Allah untuk kiter
kt dunia niee
brape panjang lagi dunia ni
dpt bertahan
bumi skrg ni dh tua kawan2
jgn lupe tuuu
bencana alam pn dh makin banyak
pernah kiter fikir
sampai bile kiter dpt hidup
sempat ke kiter berkeluarga ..
yg ngh belajar sempat ke hbs
yg ngh dlm perjlnan nk g mne2
smpt ke sampai
yg ngh buat maksiat
sempat ke bertaubat
yg tak solat lg sempat ke nk solat
sempat ke????
itu yg sepatutnya
selalu ada dlm minda kiter semua
ingt laaa....
masa xkn tunggu kiter
kiter ni yg kene buat
terhegeh-hegeh dgn masa
dye xkn layan kiter
kalau kiter xkejar dye

jd kt sini sy bgtau kt diri sy
dan juga rakan-rakan
yg sudi bace
kiter kene selalu ingt mati
semua org akan rse tu
cume xtau je ble2
jd sme2 jge diri
jage iman
jage hati


tq2
syukran2
tocei2
arigato2

Sunday, March 6, 2011

~Jangan Biarkan diri Ini Leka~


Assalamualaikum w.b.t
dh lme xupdate blog niee
maaf laa blog
knape skrg rse diri ni makin lalai
ya Allah....
dunia skrg nii dh ada mcm2
mmg cukup untuk melalaikan setiap individu
termasuk diri ini....
ampunkan daku ya Allah...
bru2 ni ade pergi satu ceramah agama
penceramah tu kte
anak2 mude skrg nie
buke facebook lg cpt dr buke quran
padahal quran lg snang nk buke
facebook ssh lg
kene login dulu n mcm2 lh laa
cube kte renung2 kan bende nie
skdr perkongsian jee
bkn facebook je skrg niee
mcm2 lg
ble ckp pasal korea....
huh!!!! itu laah yg paling ramai org suke
mcm2 cerita ada
apakah ini....
umat Islam kini makin lalai...
ya Allah...sedarkanlah kami....
jangn biarkan kami lalai...
kadang2 sy terfikir...
yahudi dh plan mcm2 untuk lalaikan org Islam
mungkinkah rancangan mereka dh hampir berjaya!!!

sme2 kiter fikirkan =)
ini juga peringatan untuk sy dan kawan2 yg sudi membaca

Saturday, February 19, 2011

~Dalam Sujud Cintaku~

Kau berikanku segala-galanya
dan Kau mengujiku dengan cinta dunia
yang sungguh indah dan
Kau hiaskannya dengan intan permata
dengan jua wanita
dan kedudukan yang memalingkanku
daripada-Mu

Dalam menikmati kurniaan-Mu
tak terucap lafaz terima kasihku
namun untuk jadi yang terbaik
juga masih belum kumampu

Dalam sujud cintaku
fanaku diulit rindu
getirnya cemas di kalbu
takut hidup tanpa redha-Mu

Hanya kerna-Mu Tuhanku
aku hidup dan ku akan
kembali pada-Mu
hanya pada-Mu dalam
sujud cintaku.

Wednesday, February 16, 2011

~Aku takut engkau tergoda, kerana itu aku diam~



Aku takut engkau tergoda ...

karena itu aku diam

Aku takut engkau goyah ...

karena itu aku diam

aku takut ada yang kecewa

aku takut ada yang terluka

aku takut ada yang terhina

karena itu aku diam

aku takut tak bisa menjaga

aku takut potensi yang tak bisa diduga

aku takut jatuh ke dalam dosa

karena itu aku diam

aku takut melanggar laranganNya

aku takut tak lagi peka akan peringatanNya

aku takut tak lagi taat kepadaNya

karena itu aku diam

aku takut tak lagi indah pada saatnya

aku takut tak lagi mesra seharusnya

aku takut tak lagi terjaga, hina di dua dunia

karena itu aku diam

aku takut hatiku tertipu nafsu

aku takut taqwaku tergadaikan logika semu

aku takut perasaanku tertutup emosi sesaatku

karena itu aku diam

aku takut jauh dariNya

aku takut tidak karenaNya

aku takut tak lagi dapat pertolongan dariNya

tak lagi mengamalkan FirmanNya

tak lagi mengikuti NabiNya

karena itu aku diam

aku takut tak didengar dalam do'a

aku takut tak ditolong dalam musibah

aku takut tak dilihatNya di padang mahsyar penuh galau dan gundah

karena itu aku diam

aku takut tak bisa memegang amanahNya

aku takut tak bisa memetik sakinah, mawaddah dan rahmatNya

aku takut tak bisa mengabadikan ridlo kedua orang tua

karena itu aku diam

dalam diam aku berikhtiar

mempersiapkan mental, modal, hati dan fikiran

dalam diam aku berdo'a

memohon petunjuk, pertolongan dan kekuatan dariNya

dalam diam aku menghormatimu dengan petunjukNya

dalam diam aku menjagamu dengan cintaNya

dalam diam aku mengurai rahasia tulisan di lauhmahfudzNya

dalam diam aku menjaga cinta sebagai anugerah dan amanah

dalam diam aku memperbaiki diri

dalam diam aku mempersiapkan hati

dalam diam aku mengumpulkan ilmu untuk saat bersatu nanti

dalam diam aku berusaha memberikan yang terbaik dengan redha ilahi

dalam diam aku mengukir cinta abadi

cinta dengan cara yang diajarkan RasulNya

cinta penuh taqwa dan tawakkal kepadaNya

cinta yang datang dan akan kita kembalikan hanya padaNya

Bersabarlah dalam diamku

Berdo'alah tuk menguatkan hatimu

Bersyukurlah atas suka dan dukaNya untuk kuatmu

karena engkau kan menjadi bagian penting perjuanganku

Sungguh Dia mendengar keluh kesahmu

Sungguh Dia melihat gundah dan sedihMu

sungguh Dia telah mempersiapkan yang terbaik untukmu

Sungguh Dia telah menyediakan pahala yang melimpah, atas sholihahmu.

tautkan hati kita dalam do'a

ikhtiarkan jiwa dan raga kita dalam ilmu dan ibadah

kuatkan potensi kita dengan menjalankan FirmanNya, Sunnah NabiNya

yakinlah .... kan indah pada saatnya.

karena kita ... menuju redha-Nya.

[bukan ciptaan sendiri..wallahu'alam~]

Tuesday, February 8, 2011

~bYE2 rUMAh~


Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah skrg dh slamat ade kt mktb
walaupun 12 jam dlm bas
subhanallah lme sngt
xpenah sampai selame tuu
dh laa duk tepi lelaki
sngt terbatas
tp Alhamdulillah.....
perjalanan berjalan dgn lancar
tp ade gak yg xkene nye
bs xbrenti pn sembahyang
Astargfirullah.....
manusia skrg ni mcm2 ragam kn
terlalu mengejar dunia
tp xpeduli pn hal akhirat
umat akhir zaman
mcm2 hal yg berlaku kt sekeliling kiter ni kn
tp atas diri kte masing2 laa
mcm mne nk jge diri
nk ikut yg baik ke
nk ikut yg xbaik
nauzubillah....
semoga ALLAH sentiasa buka pintu hati kite
untuk buat bende2 baik
tinggal bende2 xbaik kn
insyaAllah

ok kembali ke cerita asal
skrg dh ade kt tmpt belajar
jd kejenye belajar laa kn
=) heeeee
mcm mne nk jd ulat buku nieee
huhuhuhu

jom bce buku byk2
heeeee =)
yesss!!!!!

ok laaa
insyaAllah ...
jmpe lg dlm next post yep
Assalamualaikum w.b.t

Monday, January 31, 2011

~Krisis sebenar darurat di Mesir, sebarkan kepada semua~

Ketepikan sekejap perbincangan mengenai IT di JomPHP, kerana ada isu penting dan serius yang ingin disampaikan. Kalau anda bukan duduk di bawah batu, pasti ada terdengar berita mengenai revolusi rakyat Mesir menentang kerajaan pimpinan Hosni Mubarak.

Ketahuilah bahawa keadaan di sana adalah lebih teruk daripada jangkaan anda. Kalau anda baca akhbar harian dan tengok tv mainstream anda tak tahu apa yang berlaku secara terperinci. Asyik2 isu fasha sandha yang tak habis-habis lagi. PM kita pula sibuk dengan DUN Tenang dan spam email rakyat dengan ucapan CNY.

Kalau anda membaca post ini, harap boleh sebarkan di facebook, twitter, blog, tumblr masing2. Kalau boleh biar satu Malaysia tahu sebab ianya sangat penting. Ini melibatkan keselamatan, maruah, nyawa dan masa depan lebih 6000 pelajar Malaysia di sana. Kita harap dengan tersebarnya maklumat pihak kerajaan dapat melakukan tindakan yang sewajarnya.

edit: angka sebenar jumlah pelajar Malaysia di sana tidak diketahui, tapi ada sumber memaklumkan terdapat 11,000 rakyat Malaysia tinggal di seluruh Mesir.

Ringkasan : Rusuhan dan darurat di Mesir adalah berpunca daripada revolusi rakyat menentang kerajaan pimpinan Hosni Mubarak. Revolusi ini diinspirasikan daripada revolusi tunisia baru-baru ini dan dijangka banyak negara timur tengah akan turut menurut jejak langkah rakyat Tunisia dan Mesir untuk ber-demo.

Hosni Mubarak ialah diktator yang memerintah Mesir selama 30 tahun, dan mungkin anda tidak tahu Hosni Mubarak adalah pemerintah kejam, perampas harta rakyat dan juga sekutu US dan juga menyokong Israel. Media Malaysia kurang melaporkan berita mengenai ini dan ramai yang tidak tahu, ingat Mesir…bunyi Arab tu semua aman…semua baik-baik ke? Dah jadi riot baru kecoh satu dunia.

1. Huru-hara dan rusuhan di hampir semua tempat di Mesir

huru hara di mesir

Rusuhan berlaku merata-rata tempat, orang awam bertempur dengan polis dan tentera…ramai terkorban, ramai cedera parah. Orang yang tak bersalah pun boleh jadi mangsa tanpa sedar.

2. Internet, Komunikasi Telefon Bimbit disekat

Dah beberapa hari sejak kerajaan Mesir menyekat Internet dan komunikasi telefon bimbit serta servis blackberry. Menyukarkan orang ramai untuk berhubung.

Ramai ibu bapa di Malaysia risau keadaan anak mereka di Mesir yang gagal dihubungi dan tidak tahu keadaan terkini isu di sana.

3. 5000 banduan terlepas dari penjara

Antara kes “prison break” terbesar setakat ini…5000 banduan telah terlepas dari penjara. 5000 tu jumlah yang sangat ramai, dan agak-agak apa banduan yang dah lama kena penjara akan buat bila dah terlepas? Dengar2 banduan pula spesies ganas2 yang terlepas.

Tak mungkin mereka insaf…yang pasti keganasan meningkat dan ramai menghadapi ancaman teruk.

sumber: http://goo.gl/KDkfI

4. Pelajar Malaysia dirogol, dirompak

Dengar berita ada pelajar Malaysia di Mesir yang telah menjadi mangsa rogol dan rompak. Rumah yang didiami mereka dicerobohi dan mereka tinggal dalam ketakutan.

Ini bukan perkara main-main kerana melibatkan maruah dan nyawa rakyat kita sendiri. Minta pihak kerajaan Malaysia memandang serius perkara ini, sebab kalau ikutkan coverage di akhbar dan tv sekarang memang langsung tak dipandang serius.

5. Darurat, krisis tempat tinggal dan makanan

Tahu tak apa masalah besar bila darurat berlaku? Ramai akan menghadapi masalah tempat tinggal sebab macam dinyatakan di atas, kena ceroboh, kena bakar dll. Nak makan pun susah, kedai mana yang berani buka time kecoh-kecoh macam nie.

Lagi parah bila ada kemalangan, luka-luka dan terkena penyakit. Silap-silap dari sakit ringan-ringan boleh maut sebab tak dapat rawatan sebetulnya.

6. Airport, Balai Polis, Kereta diserang, dibakar

Lapangan terbang diceroboh dan di serang, dan segala urusan penerbangan banyak yang terpaksa di batalkan atas sebab keselamatan. Yang selamat hanya mereka yang ada pesawat peribadi.

Balai-balai polis dan kereta serta kenderaan di jalanraya banyak yang dibakar oleh perusuh. Terdapat juga insiden pihak tentera melanggar perusuh dengan kereta.

7. Bloggers seluruh Malaysia, take note!

Sebarkan maklumat berikut; dan minta kerajaan Malaysia memberi priority sebaik mungkin untuk isu ini.

8. Sebar-sebarkan berita mengenai ini

Mintak tolong sebar berita ini di facebook, twitter, yahoo messenger, email dll. Nak copy paste tak bagi kredit pun tak kisah kali ini, yang penting kita nak maklumat ini tersebar.

9. Bacaan berguna

Bagi yang tak tahu menahu mengenai isu ini boleh baca beberapa link berikut:

1. Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita

2. Facebook Pages – Selamatkan Pelajar kita di Egypt

3. What’s happening in Egypt

4. Ariffshah : Krisis Mesir Nasib Pelajar Kita

5. Obefiend – revolusi piramid bukan MLM Mesir

Sudah-sudah baca gosip artis Fasha Sandha dll, lupakan mereka seketika untuk memandang serius isu ini.

Yang ada Astro pun boleh tengok siaran Al-Jazeera. Sekian, entri khidmat masyarakat dari kami di JomPHP.

Artikel ni sy dpt dr intenet...sje nk share2

Saturday, January 29, 2011

~Rumahku Syurgaku~

Alhamdulillah....
skrang sy dh ade kt umh
jom nikmati cuti puas2
hehehehee

yg atas ni bkn rumah sbenar errr
(hnye gambar semate-mate)


Thursday, January 27, 2011

~Luahan Hati Lelaki~

Assalamualaikum....jmpe lg....
kali ni sy nk kongsi sesuatu dgn kwn2 smue
ianya adalah tentang luahan hati seorang lelaki
tentang wanita sekarang niee
ble bace artikel ni sy rse mcm malu plak
sbb kebanyakan masalah timbul sbb perempuan
ade org kate jd perempuan ni leceh
itu kene tutup ini kene tutup
tp knape dye xfikir dlu sbelum ckp
di sni sy cme nk kongsi ape yg ade dlm fikiran sy ni
pernah xdye fikir bagaimana kalau dye diciptakan Allah
untuk jadi binatang kt bumi niee
xde akal
xleh nk berfikir mcm manusia
sbb tu laa kite kene tahu
bahawa manusia ni laa sebaik-baik kejadian
kiter kene bersyukur
Allah hidupkan kite kt dunia niee
ingt kiter hidup kt dunia niee
bkn sia2 jee ade sbb2 nyee
kt dunia ni laa tmpat kte nk kumpul seberapa banyk bekalan
untuk kiter bawa kt akhirat 6t
bayangkn kiter kt akhirat nanti tanpa sebarang bekalan ibadah yg kite buat
mcm mne dgn diri kiter 6t
hidup terumbang-ambing....xde hala tujuan....
nauzubillah.....
sy tulis ni pn sbb nk tegur diri sendiri jgk
jom bce artikel tentang luahan hati dr seorang lelaki nii


ADAKAH ANDA (WANITA) SEDAR BAHAWA ANDA SEBENARNYA TELAH MENGGENTARKAN IMAN LELAKI DENGAN BERPAKAIAN SEPERTI TERLANJANG...BERTUDUNG PENDEK, T-SHIRT PENDEK, SELUAR JEANS DAN LENGGING KETAT???

ADAKAH ANDA (WANITA) TAHU BAHAWA RAMAI PENGHUNI NERAKA ADALAH DARI KALANGAN WANITA IAITU 2/3PENGHUNI NERAKA ADALAH WANITA...???


Kelmarin saya mendapat satu email dari yahoogroup saya. Ia merupakan rintihan seorang lelaki sudah berkahwin ( jika belum kahwin, mungkin lebih dahsyat cabarannya) yang masih mempunyai iman tetapi sedang diuji dengan begitu kritikal oleh suasana sekelilingnya, terutamanya oleh wanita.


Wahai para wanita, bantulah dirimu dan umat Islam yang ingin menjaga iman mereka. Janganlah menggoda atau termenggoda (tanpa sengaja) mereka dengan dosa-dosamu dan kecuaianmu terhadap hak Allah SWT. Moga kita semua terselamat.

Nabi Muhammad bersabda :


صِنْفَانِ من أَهْلِ النَّارِ لم أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بها الناس وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رؤوسهن كأسنة الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ ولا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ من مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا


Ertinya : "Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (1) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim)

Berikut adalah emailnya :-


Assalamualaikum,

(minta admin padam nama saya sebelum release)

Boleh dikatakan setiap hari saya berperang dengan nafsu, sakit jiwa dan mental dibuat nyer, tak tau sampai bila dan sampai mana boleh tahan. Nak dimudahkan cerita, boleh dikatakan setiap hari hidup ni berhadapan dengan perempuan-perempuan yang menghairahkan depan belakang kanan kiri (celakalah keatas kamu!!!).


Tolonglah wahai wanita, aku ingin jaga mataku dan imanku

95% jiwa memberontak nak melakukan seks bebas/zina.. 5% jer tinggal sebab takut nanti Allah marah dan sebab kerana aku orang Islam, nasib baik Islam tak bagi. Jalan kearahnyer cukup mudahhhh, sangat mudah bagi saya, tak payah rogol-rogol atau paksa atau bayar. Free sahaja, dah macam-macam strategi saya gunakan untuk penjarakan nafsu ini, sampai membuat perintah berkurung tak payah keluar rumah tapi mana boleh setiap hari, mesti juga kena keluar pergi kerja.


Secara jujurnyer sebahagian orang perempuan zaman sekarang dah melampau!!!! berpakaian melampaui batas tanpa segan silu. atau ada perasaan malu, saya ni orang lelaki kalau disuruh pakai seluar pendek celah kangkang berbaju singlet pergi ke tempat khalayak ramai pun tak sanggup.. maluuuu.. tapi ada orang perempuan yang sanggup pada masa kini mana pegi hilang malunyer aku pun tak tau... menyusahkan akuuu...


Tanpa segan silu saya menaip, kekadang diri terpaksa menumbuk sepak terajang pintu atau bantal maki hamun nyumpah serapah nak meredakan nafsu.. bagi penatt... isteri memang ada tapi sendiri pahamlah.. kalo nampak isteri aku sorangg jerrr mudah sket nak kawall.. kalo dah kluar dari rumah mau terbeliak bijik mata... lagi-lagi kalo time nak gi atau balik kerja.. adehhhh!!! nak gak kawen lagi satu tapi belum mampu lagi...


Kepada kaum perempuan aku merayu tutuplah aurat muuu.. tutup setutupnyerrr. . kasihanilah aku yang terpaksa berperang setiap hari oleh dek kerana perbuatan kamu... tolongglahhh. .. aku bukan orangwarakk.. aku bukan orangalim ulamak.. aku hamba Allah yang biasa.. tak tau sampai bila aku mampu bertahan..


PESANAN DARI ADMIN: Ingatlah hilangnya perasaan malu bukti kehancuran diri...peliharalah aurat kamu supaya kamu dapat orang kenal bahawa kamu tergolong dikalangan orang yang baik-baik...apabila kamu berpakaian sopan, menutup aurat dengan sempurna dan menjaga akhlak...inshaAllah anda akan dipandang mulia disisi Allah s.w.t dan sentiasa dipandang baik oleh masyarakat...AKAN TETAPI

apabila anda tidak mahu menutup aurat ataupun ada yang membungkus aurat dan tidak berasa malu untuk mendedahkan aurat kamu...maka disini Nabi s.a.w telah bersabda:


“Sesungguhnya jika Allah mahumeng hancurkan seorang hambaNya maka ia akan menghilangkan rasa malunya, makajika telah dicabut rasa malunya kamu tidak akan menjumpainya lagi kecualiia membenci dan dibenci dan dicabutlah rasa amanah darinya. Maka jika dicabut rasa amanah darinya engkau tidak akan menjumpainya kecuali ia khianat dan mengkhianati dan jika engkau tidakmenjumpainya kecuali ia khianat dan mengkhianati dicabutlah rasa kasih saying daripadanya. Dan jika kasih saying dicabut darinya maka engkau tidak menjumpainya melainkan ia dikutuk dan dilaknat. Maka dicabutlah keislaman darinya.” (Ibnu Majah:4054)


Subhanallah, awal kehancuran adalah dicabutkan rasa malu. Astaghfirullah,di jalanan kita mendapati terlalu ramai manusia yang sudah hilang sifa tmalu. Mereka tidak malu dan secara terbuka melakukan kezaliman, mendedahkan aurat dan kemaksiatan sedangkan kita yangvmelihat sendiri yang berasa malu atasvperbuatan mereka. Sedang mereka bangga dan bersikap acuh tidak acuh terhadap perkara yang mereka lakukan. Semoga kita tergolong didalam orang-orang yang beriman dan dijauhkan dari azab api neraka kelak...amin