BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, September 14, 2012

Lapang Sebelum Sempit

Bismillah.....
dgn lafaz bismillah sy mulakan coretan yg mmg dh lme sy tinggal
sekadar nk berkongsi...
sejak 2, 3 menjak ni...
byk betol aktivti yg perlu dijalani 
perkhemahan itu.... perkhemahan ini...
mcm2 lg...
Allah... dgn kerja yg bertimbun-timbun
kadang2 buat sy rse stress skjp
kadang2 ade juga terkeluar kata2 keluhan dr mulut ini
ya Allah... maafkn diriku...
sbb slalu mengeluh..
mcm x meredhai plak apa yg Allah 
dh tentukan untuk diri ini

bila diri slalu dikelilingi hal2 dunia ni
kadang2 rse terfikir plak bila ngh duduk sorang2
byk sangt hal dunia sampai 
hal akhirat byk yg xsmpt nk buat
ya Allah ... aku khilaf...
rse sngt lalai
terlalu mudah lalai dgn hal dunia
yg sbenarnye xseberapa
kalau nk dibandingkan dgn org2 ulama2 dulu
pernah hatiku berkata-kata
"aku ni... bru Allah uji sikit tp dh lalai... slalu terlupa pada-Nya"

ya Allah teguhkan hatiku
untuk slalu mengingati-Mu
maafkn aku ya Allah....
permudahkan segala urusan ku

"hargailah masa lapang sebelum datangnya masa sempit"

tenangkan hatiku untuk menyiapkan segala urusan dunia ini ya Allah

amin........

Saturday, May 19, 2012

UJIAN DUNIA vs UJIAN AKHIRAT

Assalamualaikum......
mne yg rsenye lg penting...
DUNIA ke AKHIRAT!!!!
mungkin setiap org ade pandangan dan pendapat masing2...
ade yg terlalu mementingkan ujian dunia...
takot kalau xlulus masa depan akan kelam...
jd mungkin dye akan berusaha sehabis mungkin...
nk segalanya perfect!!!!
sampai lupakan ujian akhirat....
sedangkan itulah ujian yang paling penting...
dan patut digeruni oleh smue orang
tp sekuat mne pun kite usaha...
kalau xdapat redha dan izin Allah 
kte xkn berjaya...
oleh itu kite harus dapatkn redha Allah...
kerana hanya dengan redha dari-Nya 
akan memerikan kita kejayaan
sama ada di dunia mahupun di akhirat....


"YA ALLAH AKU MENGHARAPKAN YANG TERBAIK DARI-MU"
agar segala usaha ku...
mendapat redha-Mu
berkatilah segala usahaku...
ku mohon kejayaan dalam hidupku di dunia 
dan yg paling penting adalah kejayaan ku di akhirat sana


teringat sy dengan satu kisah
kisah ni tentang seorang budak lelaki 
pada malam sebelum peperiksaannya
dye xsempat untuk ulangkaji
sbb dye ade tanggungjawab yg lebih besar
iaitu menjaga ibunya yang sedang sakit
pada keesokan hari dye pergi ke sekolah untuk menjalani ujian
seperti yang sepatutnya....
walaupun tanpa ulangkaji 
tp dengan kuasa Allah...
dye dpt jawab soalan2 dengan baik
Allah bg nikmat kt dye 
mengikut cerita tu... bdk lelaki tu kata
yg semasa exam dye mcm nampak satu buku di hadapan
dan smue buku tu memberikan jawapan terhadap soalan2 tu
Subahanallah.....
betapa tingginya kebesaran ALLAH....
smue xmustahil untuk berlaku asalkan dengan izin ALLAH


sempenan ujian akhir sem ni....
ya ALLAH permudahkan lah aku
berikanlah aku pentunjuk dari-Mu
tenangkan hatiku... lapangkan fikiranku.....

SELAMAT BERJUANG!!

ikhlaskan diri dalam segala tindakan 
bg mencari redha ILAHI....
dan mendapatkan nikmat HALAWATU IMAN....

Monday, February 27, 2012

Berani Menegur ....

Assalamualaikum.....
kali ni rse mcm nk ckp pasal topik2 tegur2 laa plak
sebelum tu saya nk tanye dulu
kalau kte nmpak depan mata kawan kte
ade laaa buat salah2 skit atau banyak laaa
pernah x kite tegur kawan kite?
atau kte diam je?
atau kte pn join skali buat bende tuuu?
atau kte buat xtau je....
lantak dye laaa kubur masing2 kn.....!!!


jgn laaa kte mcm tu plak
sebenarnye kte perlu berani dalam menegur kawan2 kte
kte tegur dye bukan sbb kte ingt kte je yg betul
tp kte tegur la mereka kerana kte sayang mereka
yg perempuan ade care kte nk tegur
kalau yg lelaki lain plak caranye nk tegur
cume yg perlu kte ade ialah keberanian
ade org takot nk tegur kawan2
dgn alasan takot laaa
kawan2 kte aku ni kolot laaaa
bende mcm nii pn nk tegur2 
rileks laaaa....cooollll bebbb!!!!!

ermmmmm.....
cool.....coooolll jugak....
tp takot plakkk cooollll kt dunia je
kt akhirat jd HOOOOOOTTTTT giler!!!!!
fuhhh!!!!
nauzubillah laaaa.....
tp bende ni laaa yg banyak berlaku sekarang
org kte kalau nk jd baik xleh jd baik sorang2
jd jooommmm laaa kte sme2 tegur-menegur
kte slalu tegur kawan2
xbermakna semua bende yg kte buat btoll jeee
PERFECT!!!!!!
oh tidak kte sendiri pn ade kesalahan jgk
sbb tuu kte pn sangat perlukan teguran dr org lain plak
sbb tu org kte tegur tande nye kte sayang kwan2 kte
tegur mereka kerana Allah
sayang mereka kerana ALLAH


kadang2 seseorang tuuuu
xsedar ape yg dye buat sebenarnye salah....
mungkin dye xtau
jd kte yg tahu nii laa kene tolong bgtau
jgn laaa bile kte tengok kwn2 kte buat salah
mulaaa bg tanggapan2 sendiri dalam hati
owww !!!!!
bdk tuuu nmpak je lembut... tp mulut mcm longkang......
yg tuu plakkk harap muke je cantik tp hati busuk......
yg sne plak..... kalau sehari xmengumpat org lain xblh
isy3x.... ape nk jd laa niii


hah!!!!!
jgn la kte jd mcm ni plak 
kte plak duk mengutuk dalam hati
kononnye nk menilai kawan2 laa katakan
tp ermmm jd dosa plak
buat gelap hati jeee
baik kte tegur je betul2
biar dye sedar skit
at least ble kte dh tegur
maknenye kte dh usaha n dh sedarkan dye
atas kehendak dye laaa
nk terima atau x teguran yg kte bg tuuu
yg penting kte dh jalankan tanggungjawab 
kte sebagai saudara sesama Islam
dan yg paling penting jgk kte perlu laaa
selalu mendoakan kawan2 kte agar 
mereka sentiasa diberikan petunjuk dan hidayah

ok laaa sampai disini sahaja post kali niii
jom sambung beresemen!!!!
Assalamualaikum =)

Friday, January 20, 2012

LETIH BUAT KITE BAHAGIA

Assalamualaikum smue ......


haiiii letihnyeeee......
buat ituuu buat iniiii
pergi situuu pergi siniiii
"ermmmm malasnyeee nk g"
hah!!!!!!!!
ingat jangan suke mengeluh
nanti smue bende yg kite buat 
sia-sia jeeeee
xada keilkhlasan.....
mmg susah nk jge hati kn
kadang2 tanpa kite sedar
kite slalu mengeluh
klau buat apa2 keje yg meletihkan
nak2 plak bile tgk org lain 
bersenang lenang....
kite plakkk berpeluh-peluh buat keje
apa lagiiii......
ada laaaa bisikan2 yg buat kite slalu mengeluh....
jom mulai hari ni
kite STOP dr suke mengeluh
ini untuk peringatan sy dan kawan2 jgk errr


hah!!!!!! dgr tuuu
"KEKUATAN TAK DTG DR KEMAMPUAN FIZIKAL, 
TAPI IA DTG DR SEMANGAT YG TAK PERNAH MENGALAH"
soooo...........
katakan TIDAK kepada mengeluh....


mungkin laaa kdg2 kite xcukup tido
sbb byk sngt keje kene buat
tp ayuhhh!!!!
kite sucikan hati.....
dgn sentiasa berfikiran yg positif
jgn dgr lg bisikan2 syaitan tuuuu
ikhlaskan diri dalam setiap perkara yg kite buat
keikhlasan seseorang hanya Allah yg dpt menilainya....
mane laaa thu kn 
kite tido sbb letih pn dpt pahala
hehehehhehe
ok laaaa
sampai di sini sahaja

bak kata org 
"Pengalaman banyak mengajar kita erti kehidupan"
jd makin banyak pengalaman kite
makin bermakna laaa hidup kite
di dunia yg hanya sementara ini....
ok byeeee
assalamualaikum....